fredag 28 september 2012

Surdegsbröd - kanske...



Inspirerad av Sebastian Boudet. Hela tiden! Jag lyssnade av en händelse på hans sommarprogram och tyckte att han hade SÅ helt rätt. Det är klart att man ska ta hand om sin familj och ge dem det bästa att äta. Sen är det kanske inte alltid så att jag orkar baka och framför allt reda upp efter att jag har bakat. Det blir klet och kladd och jag äter gärna för mycket av brödet själv. Alltså väger jag för mycket.

Nu är det i alla fall så att jag ska försöka mig på att sätta en surdeg. Jag har läst om hur man gör på recept.nu och där beskriver Sebastian Boudet (igen...) hur man gör. Jag har haft min surdegsbörjan i fyra dagar nu. En dag hann jag inte med att fixa med den så jag är en dag off. Det börjar bli dags att prova på att baka.


Det luktar om min surdeg. Det ska visst göra det... Luktar det illa, eller luktar det gott? På Vannås nere i Skåne har de en doftutställning. Det är lite spännande. En hel vägg är klädd med papper och människor har skrivit ner doftminnen. Det gillade jag....

Jag vill baka Levain, för jag var på kalas hos Lasse i lördags och han bjöd på fantastiskt gott Levainbröd från PM i Växjö. Det är vad jag eftersträvar. När jag letade på recept, så hittade jag ett Levainbröd som Lejla bakar. Det ska jag prova.

Jag tror det får vänta till söndag kväll, för nu är det skördefest på Öland och jag ska ut och se mig om! Vädret är rätt ok och jag hoppas på trevliga dagar. Stickningen får hänga med. Jag måste bli klar med schalen och ta itu med Snickes vantar... Det blir nog gott bröd på söndag också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar