söndag 7 oktober 2012

Fjäskmiddag


Sötaste flickvännen kommer idag. Vad kan göra henne glad, tänkte jag. Vad vill tösen äta?
 
   - Ge mig 3 alternativ, som du gillar!
   - Pasta, tacos eller paj...

Paj! Det kan bli lite kul, tänkte jag.

- Vad tycker du Snicken? undrade jag sen.
- Thai, tror jag, svarar han eftertänksamt.

Thai - inte paj... Jaha. Då får det bli krogen... Det var ju inte mitt första. Jag var sugen på ett grabbatag i köket ju, tänkte jag slokörat.


Men nu har jag spottat upp mig igen. Det blir inte krogen... Vi kör lätt italienskt idag. (Rom vore inte fel ett par dagar. Fy, vad det regnar hela tiden. Vi har knappt varit utanför dörren. Trist.)

  • Lasagne som Per Morberg, med god lokalproducerad köttfärs med låg fetthalt och många goda ingredienser. Den brukar bli jättegod (www. recept.nu)
  • En stor grönsallad med två sorters melon och mild dressing med en aning vitlök
  • surdegsbaguetter med rört smör med citronsmak och timjan (á la Boudet; brödpassionsbloggen)
  • choklad och ingefärstårta från "Hela Sverige bakar"
Sen får vi vila oss i form inför veckan.



Surdegen fungerar, faktiskt. Den bubblar vidare och jag matar på :)

Jag älskar Sebastian Boudets blogg. Idag har jag tittat och lärt om baguetter. Jag har fokuserat mest på hur han knådar degen. Han viker och klappar om vartannat. Det är verkligen kärleksfulla händer som bakar! När han stoppar om sina bullar blir jag varm om hjärtat och jag ska genast gå och riva ett gammalt lakan till bakdukar. Vi får se om även dessa bröd blir lyckade. Jag har tagit Per Morbergs baguetterecept till hjälp och så jobbar jag som Sebastian med själva degen. 



Snickens första grå alpaccavante är klar. Fast! Den blev för liten. Jag måste riva upp några cm där jag tagit ihop den i toppen och sticka lite till. Det är aldrig kul. Det kan ta tid... 

För övrigt: 27 prov i engelska och 27 uppsatser att rätta inför måndagen. MEEEN. Dagen är lång. Sköna söndag, som vanligt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar